Paste this code as high in the of the page as possible:

מאמרים | שותפות טובה במחשבה תחילה

שותפות טובה במחשבה תחילה

עסק בשותפות – צריך לשקול הכול

עבור אנשים רבים, ההחלטה להקים עסק עם שותפים היא הגשמת חלום. עם זאת, מדובר בצעד משמעותי, שמחייב לחשוב מראש לעומק ולשקול את כל ההיבטים: הכלכלי, הפיננסי, האישי.  לעיתים ההתלהבות לקראת הקמת שותפות עסקית דומה להתאהבות של בני זוג בראשיתו של רומן – המון ניצוצות, אינסוף הבטחות, הרבה חלומות ותכניות לעתיד, יותר רגש ופחות שיקול דעת. מערבולת האדרנלין המשכרת הזו עלולה להשכיח מכם את העובדה שמדובר במחויבות גדולה, ושבדרך יכולות לצוץ התמודדויות לא פשוטות. להלן כמה דגשים שיסייעו לכם להיכנס לשותפות בעיניים פקוחות, למזער מראש אכזבות וכישלונות, ולהגדיל את הסיכויים להצלחה. 
לא יוצאים לדרך עסקית משותפת בלי: 

לבחון את הצורך בשותף – יש לבדוק אם השותפות חיונית לעסק, אם העסק מצדיק הכנסת שותף מבחינת השקעה והכנסות, ואם אתם בכלל בנויים לפעול בשיתוף עם אנשים נוספים. 

לבחור שותף מתאים – אם מדובר באדם שאתם מכירים, בחרו אותו לפי מידת התאמתו כשותף עסקי ולא לפי מידת קרבתו אליכם (קחו בחשבון בעיות וסיכונים אפשריים בשותפות עם קרוב משפחה או חבר). אם מדובר באדם זר – בדקו מי האיש, ערכו עליו מחקר באינטרנט ועם מכרים משותפים, ראיינו אותו באופן יסודי ותהו היטב על קנקנו. 

לתאם ציפיות – תיאום ציפיות מראש עשוי לחסוך מחלוקות רבות בהמשך. יש לבחון את ציפיות הצדדים מהעסק, את ציפיותיהם זה מזה, וכן לדון בפירוט בהיקף ההשקעה האישית בעסק, חלוקת הרווחים, משיכת המשכורות, החזרי ההוצאות, אופי העסק, דרך הניהול וכל נושא אחר שחשוב למי מהצדדים. 

להכין תכנית עסקית – התכנית מתווה את הדרך המקצועית עליה מסכימים השותפים לעסק. יש לפרט בה את שלבי הקמת העסק, היתכנותו הכלכלית, הרעיון העסקי, קהל היעד, מטרות ויעדים, דרכי שיווק, אופן הניהול וההפעלה ועוד.  

לערוך הסכם שותפות מקיף ומקצועי – ההסכם חשוב ונועד להגן על זכויות השותפים. יש להגדיר בו בצורה ברורה נושאים כגון: שם וסוג השותפות, תקופת השותפות, הזכויות בקרקע בה מופעלת השותפות, יחסי השותפים, תחומי אחריות, ערבויות, השקעות והחזר השקעות, אופן חלוקת רווחים והפסדים, אופן קבלת החלטות, דרכי התנהלות במחלוקות, נהלי פירוק והיפרדות ועוד. מומלץ כי הסכם השותפות ינוסח ע"י עו"ד המומחה בתחום. 

לבחור בנק ודרכי פעילות פיננסית – יש לבחור בנק שמספק תנאים טובים לשותפות, לקבוע הסדרי חתימה על הצ'קים, ולבחון תנאים לקבלת הלוואה משותפת במידת הצורך. 

לשכור שירותי רואה חשבון – רואה החשבון יטפל בספרי החשבונות של השותפות. כדאי לבחור איש מקצוע לפי המלצות ומוניטין, ולהימנע מלשכור שירותי רואה חשבון שמטפל בתיק הפרטי של אחד השותפים. 

לחלק תפקידים וסמכויות – יש להגדיר את התפקידים ולבצע חלוקתם בצורה מושכלת, בהתאמה לחוזקות של כל אחד מהצדדים בשותפות. 

לנהוג מראש בכבוד ובשקיפות -  ללחוץ יד עם הבטחה כנה להקמת שותפות שתתנהל בצורה הגונה ומכבדת, גם אם תהיינה מחלוקות בדרך. 
כל זה על קצה המקלדת. לפני לחיצת היד עם השותפים הפוטנציאליים, מומלץ להעמיק בנושא, להתייעץ עם אנשי מקצוע (יועצים עסקיים, מאמנים וכו'), ורק אז לצאת לדרך משותפת – שיהיה בהצלחה.

מט"י - המרכז לטיפוח יזמות בירושלים (ע"ר) מעניק ייעוץ וליווי עסקי, מסייע בגיוס מימון לעסק ומקיים קורסים והדרכות ליזמים ולבעלי עסקים. 
הרעיון שלך - הניסיון והמקצועיות שלנו. 

רוצים ללמוד, להקים עסק או לקבל הלוואה מיוחדת?
אל תסתבכו! בחרו את אחת מהאופציות ואחד היועצים שלנו יחזור אליכם.
כן, אני רוצה להמשיך להיות בקשר!
תודה על פנייתכם
ההודעה התקבלה במערכת,
נציג שלנו יחזור אליכם בקרוב.
השותפים שלנו לדרך
מט"י ירושלים
מט"י  ירושלים מניעים את עולם היזמות קדימה.  חלוצי הפתרונות ליזמים ולבעלי עסקים.